Thursday 22 January 2009

Banjir di rumah Brunei


Gamit-gamit saja hati ini kan balik, rupanya tragedi banjir . Pada hal lebih 15 tahun kami tinggal di rumah tersebut . Tidak pernah banjir besar membanjiri dalam rumah. Kalau ada pun cuma di simpang hadapan untuk masuk ke kawasan rumah sahaja yang selalu ditenggelami air kerana kawasan tersebut rendah, atau di hadapan rumah digenangi air hujan sedikit, itu pun sebentar sahaja sudah surut.


Tapi tahun 2009 telah mencatatkan sejarahnya yang tersendiri buat kami sekeluarga, ketika kami sedang berada di luar negara. Rumah dan stor habis dibanjiri air, bukan sebarang-barang air lagi tu......! air dari sungai bercampur baur dengan air longkang yang membawa pelbagai kekotoran yang entah macam mana bentuk, rupa dan jenisnya........ Wallah hu a'lam.


Nasiblah ada adek lelaki dan isteri beserta bayi mereka masih menjadi penghuni di rumah tersebut bersama ibu yang tidak sihat dan seorang pembantu. Kalau tidak habislah barang-barang dalam rumah (di lantai bawah) buruk dan berbau masam. Kesian adek....terpaksa bertungkus lumus membersihkan rumah hingga sampai ke bilik tidor, dapor, ruang tamu dan bilik air. Membersih dan menjemur 'carpet' yang menutupi hampir semua lantai di tingkat bawah tersebut. Beratnya........


Kalau hujan berterusan tentu ibu terpaksa di angkat ke tingkat atas, sebab sejak bulan Ramadan lalu, ibu sudah tidak dapat berjalan seperti biasa. Alhamdulillah air hanya setakat sampai ke buku lali, walau pun rumah kakak di sebelah khabarnya sampai ke lutut. Nauzubillah hi min zalik, bukan apa..... mengenangkan bagaimana susahnya nanti untuk mengangkat ibu ke tingkat atas dengan hanya 2 / 3 kerat tenaga; adek , isteri dan pembantu . Sebab siapa yang dapat meredah banjir yang begitu dahsyat untuk sampai ke rumah memberi bantuan dalam masa yang singkat? terutama di tengah-tengah malam pekat seperti itu! Dimana semua orang juga sedang sibok menyelamatkan nyawa dan rumah yang sama-sama di landa banjir!


Alhamdulillah, tidak ada kemalangan yang lebih daripada itu menimpa keluarga kami di Brunei, mudahan peristiwa tersebut hanya setakat itu sahaja. Amin.....


Allah sahaja yang Maha Mengetahui hikmat di sebalik terjadinya banjir dahsyat di seluruh negara kali ini.



ruang tamu sebelah luar/ ruang tamu keluarga


di ruang tamu keluarga,

kesian...carpet pun timbul...hu hu huhu...

habis barang-barang dalam almari tu!


bilik ibu semasa air masih naik (kesian ibu kan?)

untuk naik ke tingkat atas ibu terpaksa didukung


di kawasan belakang rumah

di depan pintu utama setelah dibersihkan sedikit


di ruang tamu utama

berhadapan dengan tangga untuk ke tingkat atas


No comments: